måndag 26 september 2011

Bryggning - Skepparkroken ALTan-bier

Ytterligare en gång så blir det en hel helg med bryggande.
På lördagen bryggdes med hela gänget men söndagen var vig åt en egen brygd av Patrik. Denna gång var det en Altbier som stod på programmet. Idén kom när jag för ett par veckor sedan skördade lite humle på familjens landställe i Skepparkroken utanför Ängelholm. Detta är humle av okänd sort men den avger en kryddig torr doft och humlen måste ju givetvis användas till något. Humlen plockades på två olika plantor bland annat på den som växer vid altanen, därav namnet (den skulle nog även passa att dricka på altanen). Våra standardbryggningar kändes fel så det fick bli en egen brygd. Först tänkte jag ta vad vi hade i lager men så blev det inte när inspirationen tog överhand. Efter att bollat idéer med mig själv fastnade jag för en Alt baserat på ett recept jag hittade på en tysk hemsida.

Denna bryggning kom att bli en pionjäromgång för HBG2 på flera sätt och vårt gäng är inte främmande att prova nya saker trots att det denna gång var en ensam bryggare. Det är första gången det görs en Alt, första gången det används European Ale jäst och första gången för Hersbrucker humle. Men framför allt vad det första gången för dekoktionsmäskning, en arbetskrävande metod men som gick nästan precis som den skulle.

Dagen började precis som vanligt med att börja värma vatten, inte så spännande men det är trots allt basen i en bryggning. Som vanligt kom sedan maltkrossningen - nu med uppfräschad tratt som inte lämnar kvar ett korn i sig. Sedan börjar den mer komplicerade delen av dagen bryggning närma sig.


Vid denna byggning var det mäskningen som var komplicerad och rejält mer komplicerad än vad vi någonsin gjort tidigare. Det börjar med en tvåstegs mäskning och avslutas med en dekoktionsmäskning. För er som inte vet vad dekoktionsmäskning innebär lite förenklat är det så att man tar ur en del av vörten för att värma den vid sidan av och sedan hälla tillbaka den. De steg som jag hade idag var först en rast på 57ºC i 15 minuter på detta följde en rast på 63ºC i 30 minuter, sedan kom då dekoktionsrasten där jag tog ur 3l som först värmdes i kastrull på spisen till 72ºC i 10 minuter för att sedan kokas upp och sjuda i 10 minuter. Efter detta återfördes koket till tunnan för utlakning i en temperatur på 79ºC. Allt detta gick ganska väl. Det som inte var lätt var att hålla temperaturen i tunnan på 79ºC när det var ganska lite massa där i, samt att jag var upptagen vid spisen med den andra delen av vörten. Men när väl lakningen var klar var jag på prick på det värde som jag hade i receptet.

Efter detta kom lugnet tillbaka, kok i 90 minuter med den första humlegiven vid kokstart. Min egna humle hade jag bestämt att använda som aromhumle som skulle i vid 10 minuter. Denna humle hade efter plockning torkats och sedan frysts för att förhoppnings vis ha en del fina toner och dom var svaga men dom fanns där. Vid slutet av koket visar det sig att jag har lite högt OG så jag tillsätter lite vatten, ytterligare en förstagångs händelse i HBG2s historia.

Oj nu blev det ett jätte långt inlägg om denna bryggning men jag ville skryta lite mot dom andra i gänget :-).

Bryggprotokoll Skepparkroken ALTan-bier (8,0l) 70% BVE
Malt & Extraktgivare
1,25kg Munich I
0,6kg Pilsnermalt
0,25kg Vetemalt
30g Carafa II

Proteinrast 57ºC – 15 min
Försockringsrast 63ºC – 30 min
Dekoktionsrast 72ºC – 10 min + kok – 10 min

Humle
10g Magnum 12,7% α-syra – 90 min
10g Hersbrucker 3,1% α-syra – 30 min
17g Skepparkroken Humle 2%? α-syra – 10 min
15g Hersbrucker 3,1% α-syra – 5 min

Övrigt
Protafloc, Jästnäring

Jäsning
14 dagar primär - Wyeast #1338 European Ale

OG 1.050 – 45 IBU – 46 EBC – FG 1.012 – Alc 4,9%

Deltagare: Patrik (med viss assistans av Martin och Vicky)


Egenodlad humle på torkning

Den vanliga brygguppställningen

3l Dekoktionmäsk på spisen


Så här ser det ut genom refraktometern, i detta fall visar den en sockerhalt på 1.040

En liten mängd att kyla men troligen naggande god

Nu även en etikett för flaskorna

1 kommentar:

giaonhan247 sa...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

🔰 Black Friday 2020 diễn ra vào ngày 27/11/2020, bạn đã sẵn sàng nhập cuộc chưa?! Dịp này, khách hàng yêu thích shopping lại tận hưởng những đợt "SALE GIÁ SỐC" theo đúng nghĩa. Hầu hết các cửa hàng, website TMĐT liên tục đưa ra các chương trình sale lên đến 90%. Cùng chờ đón và sở hữu những Hot Deals Black Friday có 1 0 2 dịp Sale được đón chờ nhất trong năm nhé. Chi tiết Hot Deals Black Friday 2020 tại đây: https://www.facebook.com/TopKhuyenMaiBlackFriday/