onsdag 20 april 2011

SM-bryggning - I'm On A Horse & I'm On A Boat

Då blev det till slut dags för inlägget som borde dykt upp för ett bra tag sedan - SM-bryggningsinlägget.

Så fort datumet för SM i hembryggd öl publicerades på SHBFs hemsida spikades bryggdatumet till lördagen den 2e April. Det baserades på fjolårets tävling varpå räknade vi baklänges från datumen med inlämning, domartävlingen en vecka innan SM och själva SM-dagen. Med ca 4 veckor från bryggning till DTs avgörande och 5 veckor till FV skulle vi hinna med jäsning, torrhumling, flaskning, fattappning och inlämning. Så blev det inte riktigt...

Brygderna som skulle till FV var favvisarna från fjolåret, I'm On A Horse DIPA och I'm On A Boat APA. När det beslutades att vi skulle brygga dessa öl igen så gjorde vi några receptkorrigeringar som vi hade enats om, men som vanligt blev det justeringar av receptet in i det sista. Slut på Humlegården vid beställningstillfället var nämligen Nelson Sauvin-kottar, Wyeast American Ale II-jäst, 100g-förpackningar med Simcoe-kottar och 1kg-paket av Crystal Malt.

Efter lite mailkorrespondens inom gruppen valdes det att köpa 500g Simcoe (vi gillar Simcoe) och ersätta American Ale II i brygderna med WhiteLabs California Ale V. Från Hästen droppades Chinooken till förmån för mer Columbus/Tomahawk och Crystal byttes mot Caramunich II. Båten fick Nelson Sauvin-pellets i koket och lite Simcoe-kottar till torrhumlingen.

Till bryggdagen hade Christian O rest ned från Stockholm för att delta och strax efter kl 10 var vi igång hos Patrik. För att försöka få upp effektiviteten hade vi läst att ifall man fuktade malten aningen innan med en sprayflaska kunde man bibehålla skalens integritet rätt bra men krossa maltkärnorna. Nu fick vi istället vidare problem med borrmaskinen som driver maltkrossen. Efter mycket allmänt slirande ska den nu ska bytas ut mot en ny och fräsch variant.

Vi fick inte en helt bra krossning till Båten men med Hästen hade vi bättre tur, borrmaskinen till trots, varpå inmäskningen ägde rum framåt 10.40, lite väl i det senaste laget. Mäsken höll sina temperaturer rätt bra och vi jobbade bra med lakningen och tillsatte 75-gradigt vatten genom lakningarna med jämna mellanrum. Avrinningen av sötvörten tog lite längre tid än estimerat men det ansåg vi att vi kunde leva med.

När vi började närma oss sista 15-20 minuterna av lakningarna tar vi vårt första prov på SG-värdet i vörten. Det börjar inte så bra. Båten ligger väl under våra värden, trots att vi tagit höjd i receptet för just sådant. Hästen ligger också under, men inte med lika "illa" värden. När vi ansett oss hålla en bra mäsk och en bra lakning finns det nog en orsak som är troligare än andra till värdena - krossningen.

Beslutet tas att vi till kommande bryggning införskaffa ett skjutmått med för att mäta avståndet mellan valsarna. Vid SG-mätningen noterar vi även att vår pipett till refraktometern gått söder... Nåja, bara att ta och väga humlen då. Då märker vi att vi missat vörthumlingen till Hästen! Snabbt vägs humle upp och dumpas i tunnan. Inte bästa dagen att vara disträ på.

Vi av slutar med Pre-Boil-Gravity-värden på 1.058 (BeerSmith: 1.070, 1.060 i höstas) för Hästen och 1.039 (BeerSmith: 1.043, 1.048 i höstas) för Båten. Därefter inleddes uppvärmningen till kok för Båten.

Koken gick som de skulle men här inser vi att det är dags att byta ut vår relativt nya 24-litersgryta mot en till på 36 liter. Startar vi koken med 30 minuters mellanrum hinner vi bli klar med ena koket och kyla vörten innan det är dags att ha i vörtkylen i det andra koket. Vi sparar då mycket tid... Bryggningen drog ut till 19.15 denna gången.

När bryggdagen var över hade Stefan och Christian avvikit i förväg och Martin, Victoria och Patrik var lätt trötta. 20,5 liter I'm On A Boat med ett OG på 1.045 och 19 liter I'm On A Horse med OG 1.073 fanns i tunnorna.

Dagen efter är det full action i tunnan med Hästen. Den hade å andra sidan fått en 1500 ml förkultur att starta på. Båten däremot är stilla, väldigt stilla. Inte ens något tryck verkar ha bildats i tunnan. Detta är något vi känner igen från höstens bryggning men då hade vi en annan jäststam... Frågan är ifall det är något i vår maltkombination som gör att jäsningen är extremt seg-startad. Tunnan skakas om lite men det är inte förens på måndagens eftermiddag som det bubblar. Precis som förra gången...

En vecka senare tittar vi in på SHBFs hemsida och noterar att registreringen inför SM har inletts vilket glädjer oss. Vi noterar även att sista inlämningsdatum vi post är 4 dagar senare. Snabbt kontaktas Bosse Bergenståhl som är SHBFs lokala inlämningsombud om när han vill ha flaskorna. "Helst ikväll, senast imorgon" blir det första svaret.

Viss panik infinner sig då insikten att vi kanske missar SM kommer fram. Hur gick detta till, vi räknade ju bakåt för att sätta bryggningen som förra året? Efter lite SMSande med Bosse får vi veta att han kan sträcka sig så långt som till Onsdag kl 17, men sen var hans egen deadline för att skicka iväg saker nådd.

Efter en kort diskussion inom gruppen så beslutar vi oss för att inte skicka in vår DIPA och vår APA till domartävlingen utan endast delta på Folkets Val med dem. Ingen Blonde III och Boogie Van Brown Ale måste dock postas snabbare än kvickt och på måndagskvällen registreras brygderna och packas noga in i en hårt bubbelplastad kartong för att postas med rätt dyr företagspost på tisdagens eftermiddag... Detta gör vi inte om utan till kommande år lägger vi på 2-3 veckor mellan bryggning och SM.

På onsdagen träffas Fredrik, Patrik, Victoria och Martin för en AW på det lokala Bishops Arms innan vi går till Patrik och torrhumlar, men något har glömts - vågen. Det stoppar inte ingenjörer så en våg konstrueras av en bult, en linjal, två syltburkar och lite vatten. Snyggt värre. I'm On a Boat får 30g Amarillo, 10g Nelson Sauvin och 10g Simcoe medan I'm On A Horse får 75g Simcoe, 50g Columbus och 50g Centennial vilket ska ligga i brygderna i 4 dagar.

I söndags var det dags att fat-tappa, smaka och mäta på de efterlängtade brygderna! Vi kramar med vår hålslev ut de sista vörtdropparna ur humlen och det luktar och smakar mycket bra om Hästen. Från Båten är det dock en ordentlig ton av jästen vilken vi hoppas kommer att minska ordentligt kommande veckor. Jästen verkar å andra sidan gjort sitt jobb och lite till!

FG för I'm On A Horse blir torra, låga och härliga 1.012 vilket ger en volymprocent på 8-8.1%. För I'm On a Boat blir det ännu lägre! Ända ned till 1.006 jäste den vilket gör att den landar på ca 5.1%. Så kraftigt utjäst öl har vi inte haft sen Kiwilambicen och då var denna trögstartad. Nu väntar ett par veckor på fat innan det är dags för att presentera brygderna för allmänheten den 7e maj.

Vi ses i Stockholm!

Bryggprotokoll - I'm On A Boat - 23l - 65% BVE
* Slutvolym = Efter jäsning, torrhumling & mätning
Malt & Extraktgivare
5.3kg Marris Otter Pale Ale malt
0.35kg Caraaroma
0.3kg Pale Crystal Malt

Försockringsrast 66ºC - 60 minuter

Humle
15g Cascade 7,60% α-syra - 30 minuter
15g Nelson Sauvin 11,10% α-syra - 30 minuter
10g Amarillo 10,70% α-syra - 10 minuter
10g Nelson Sauvin 11,10% α-syra - 10 minuter
35g Cascade 7,60% - 1 minut
30g Amarillo 10,70% α-syra - 1 minut
30g Nelson Sauvin 11,10% - 1 minut
30g Amarillo 10,70% α-syra - torrhumling, 4 dagar
10g Nelson Sauvin 13,00% α-syra - torrhumling, 4 dagar
10g Simcoe 12,20% α-syra - torrhumling 4 dagar

Övrigt
Protafloc, Jästnäring

Jäsning
11 dagar primär - White Labs #WLP051, California Ale V
4 dagar omtappning för torrhumling

OG 1045 - FG 1006 - 5.1% abv - Slutvolym* 18 liter - 38.5 IBU - 27 EBC

Bryggprotokoll - I'm On A Horse - 19l - 65% BVE
* Slutvolym = Efter jäsning, torrhumling & mätning
Malt & Extraktgivare
6.8kg Marris Otter Pale Ale malt
0.6kg Carapils
0.6kg Caramunich II

Försockringsrast 66ºC - 75 minuter

Humle
25g Columbus/Tomahawk 16,00% α-syra - First Wort Hopping - 90 minuter
25g Simcoe 12,20% α-syra - 45 minuter
25g Columbus/Tomahawk 16,00% α-syra - 30 minuter
50g Centennial 11,00% α-syra - 0 minuter
25g Simcoe 12,20% α-syra - 0 minuter
75g Simcoe 12,20% α-syra - torrhumling 4 dagar
50g Columbus/Tomahawk 16,00% α-syra - torrhumling 4 dagar
50g Centennial 11,00% α-syra - torrhumling 4 dagar

Övrigt
Protafloc, Jästnäring

Jäsning
11 dagar primär - White Labs #WLP051, California Ale V, 1500ml förkultur
4 dagar omtappning för torrhumling

OG 1073 - FG 1012 - 8.1% abv - Slutvolym* 17 liter - 97 IBU - 28 EBC

Deltagare
Victoria, Martin, Christian O, Patrik, Stefan

Bilder:
Förvägd malt redo att sprayas med vatten

Mäsken håller sin temperatur

Lakning pågår

I förgrunden, en Häst från hösten

Mycket humle blir det i en DIPA

Torrhumlingsdags med improviserade vågskålar

Tre humlekokpåsar rymmer Hästens humle

Fyra dagar senare är de aningens tjockare

I'm On A Horse!

Utjäst så in i (humle)bomben...

I'm on A Boat!

7 kommentarer:

Manker sa...

Mer än passande läsning såhär i ett soligt stockholm! Nä, i år blir det att prova mer hembrygder, låter alltid så förbaskat gott!

Victoria sa...

Glöm bara inte att stanna till vid vårt bord ;)

Anonym sa...

Hej
Såg era flytande humlepåsar. Ni har säkert redan kommit på det men, Tips - Köp "glasstenar" från någon blomsteraffär och använd som sänken så kommer torrhumlingen bli lite effektivare. Om ni vill kunna plocka påsarna, så de inte ligger för länge, knyt fast fiskelina i påsen och häng över kanten (obs gaffatejpa fast linan på utsidan så den inte smiter)

Hälsningar
Jessica

Martin sa...

Vi har faktiskt vikter i påsarna, dock på tok för lite. Det är rost- och syrafria M8-skruvar, 18g/st, vi använder.

Lärdomen efter denna torrhumlingen var att man behöver minst ett gram tyngd per gram humle för att motverka flytkraften... så det blir att köpa mer skruv :)

Anonym sa...

Hej Martin
Lite rädd för skruvarna. Även om de är syraresistenta. Har ni otur så börjar de ge metalliska bismaker så skulle rekommendera inert material a la glas i alla fall.

Hälsningar
Jessica

P.S. Har också upptäckt att humle har imponerande flytförmåga! Hm, man kanske borde fylla flytvästar med humle? Tänk vad gott det skulle lukta på tex finlandsfärjorna då :

Martin sa...

Blogger har haft kommentarproblem senaste dagarna och en del kommentarer har försvunnit. Attans...

Nåja.. vi ska fortsätta med våra skruvar ett tag till, ska dock kolla efter lite bra glasbitar att ha i våra humlepåsar.

Humle i flytvästar hade varit mycket uppskattat, iaf av mig :)

Victoria sa...

Finlandsfärjornas egna Wunder-Baum :D

Hmm, kanske en affärsidé! Humle Wunder-Baums!