lördag 9 januari 2010

Inventering och alphaberäkningar

Om några veckor är det dags att brygga den andra batchen av Ingen Blonde - vår första öl. Inför beställningen verkade det som en bra idé att inventera malt och humle och uppdatera inventarielistan.

Förutom att jag hittade en påse Protafloc i frysen hittade jag även Aurorahumle från just vår första bryggning samt Styrian Golding från sambryggningen i slutet på September. Det var dessutom tillräckligt för att båda sorterna använda igen till bryggningen. Men hur länge håller sig humle egentligen?

Beersmith refererade till något som kallades Hop Stability Index, HSI och utifrån detta räknade jag ut att humlens alphasyror hade minskat rejält. Det verkade mycket, och så mycket att vi kanske var tvungna att handla ny humle. Jag hittade ingen information i How To Brew eller på Humle.se-s forum eller SHBFs forum så jag skickade iväg en fråga till Svante på Humlegården.

Inte kort därefter hittade jag en artikel från 1994 med tillhörande datatabeller och efter en stunds läsning hittade jag en formel: α = αoriginal*1/e(k*TF*SF*D) där k är nedbrytningskonstant, TF är temperaturfaktor, SF är förvaringsfaktor och D är antal dagar i förvaring.

De sorter vi som sagt tänkt att använda var Styrian Golding och Aurora (som har sitt ursprung i Northern Brewer). Enligt tabell 1 hade Styrian en förlustprocent på 37 och Northern Brewer 25 vilket gav en nedbrytningskonstant på 0.00257 resp 0.00160. Vi förvarar humlen i en frys på ca -17 grader och får via tabell 3 ett TF på 0.181. Humlen förvaras i samma förpackning som vi får dem i och dessa stoppas sedan i en fryspåse. Enligt tabell 4 blev förvaringsfaktorn 0.75.

Med αoriginal på 5.2% resp 4.9% fick vi nu uträknat att nuvarande α-syra låg på 5% resp 4.5% vilket gör att vi kanske kan använda humlen vi har i frysen. Vi får se vad vi får för svar av Svante innan vi tar och antingen beställer mer humle eller rensar ut frysen...

Uppdatering:
Svaret från Svante kom medans jag var på Bishops (efter att på bio sett Sherlock Holmes) och var som följande:
Förhoppningsvis har humlen klarat sig bra i frysen. Ta fram och tina upp lite humle och känn om den doftar friskt och bra fortfarande. I så fall går den bra att använda.
Det stämmer aningens med Måns kommentar på inlägget:
Jag provade att torrhumla med humle som legat förvarad ganska dåligt (i en enda vanlig matplastpåse) i höstas, vilket inte var så lyckat. Ölen fick en lite obehaglig smak av kylskåp/frys, lite grann som öppnad mjölk kan få ibland.
Vi har tidigare inte haft problem med humle som legat i frysen, men vi har heller inte använt humle som legat så länge. Det blir helt enkelt att ta ut lite humle ur frysen och tina upp. Luktar det bra så kan vi nog applicera alpha-syra formlen och köra på det som ligger! Tack för snabbt mailsvar och kommentar!

1 kommentar:

Unknown sa...

Förlust av alfasyror är inte det enda problemet man kan stöta på... Jag provade att torrhumla med humle som legat förvarad ganska dåligt (i en enda vanlig matplastpåse) i höstas, vilket inte var så lyckat. Ölen fick en lite obehaglig smak av kylskåp/frys, lite grann som öppnad mjölk kan få ibland. Sedan det är jag betydligt noggrannare med hur humlen förvaras...