tisdag 6 december 2011

Ett alternativt inlägg - Beer Wars

I väntan på ett vanligt inlägg kommer vi här med skamlös reklam ;)
För några veckor sedan blev vi kontaktade av Despotz Media som undrade ifall vi kände att vi kunde eller ville vara delaktiga i svenska lanseringen av dokumentären Beer Wars. Eftersom vi ofta ser på film när vi brygger och i.o.m. att vi kände till filmen sedan tidigare tänkte vi att det kunde ju vara bra underhållning och dessutom se på den med ett hembryggarperspektiv.

Dessvärre missade filmen vår bryggning med ett par dagar så vi fick se den en vanlig kväll! Så, hur var den då?

Riktigt intressant. Det stora, förutom storbolagens uppköpanden av bryggerier/varumärken, var distributionsmetoderna för öl i USA.
Här i Sverige har vi på senare tid sett många med hembryggarbakgrund som startar upp sin verksamhet med allt från 150 liter och uppåt och sköter allt själva, hela vägen till att leverera sina produkter till kunder. Ypperliga exempel på detta är väl både Pang Pang Brewery och Ängö Bryggeri.
Trots skatter, byråkrati och annat, går detta att genomföra och på så sätt livnära sig på sin produkt, egentligen utan någon form av extern inblandning, ja förutom kund då. I USA går det inte pga distributionslagarna som har lett till att de stora blaskölsjättarna kontrollerar transporter och hyllplaceringar i butiker. Där ska vi vara glada att Systembolaget finns.

I filmen får man lite mer detaljerat följa fd. hembryggaren Sam Calagione (Dogfish Head) och "the Queen Of Beer", Rhonda Kallman (som var med och byggde upp Boston Beer med Jim Koch och flera), i deras försök att utveckla och utvidga sina verksamheter. Flera andra hembryggare som gått vidare och numera driver egna bryggerier, t.ex. Greg Koch (Stone) är med i filmen likaså Charlie Papazian (hembryggnings-/microölguru #1?).

Filmen släpps nu den 8/12 och rekommenderas klart för den som är intresserad av hur ölmarknaden i USA ser ut och har förändrats under åren. Filmen går bl.a. att förbeställas på CDON men man kan även vinna den på olika bloggar (som Humligheter).

Rolig avslutning på filmen är att Anheuser-Busch som köpt upp så många bryggerier och varumärken själva blir uppköpta av InBev och därmed ej längre står under amerikansk ägo. Största inhemskt ägda bryggeriet i USA är idag Boston Beer Company.

2 kommentarer:

Mr BBQ sa...

Är det dokumentären från 2009?

Martin sa...

Det stämmer!