lördag 31 januari 2009

Ingen Blonde - Del 2

Dagens röda tråd var "liten slutvolym".
Vår utmäskning med Ingen Blonde gick inte heller enligt schemat. Temperatur på 73 grader uppmättes och det tog på tok för lång tid. Vi lakade till slut ut ca 24 liter vilket inte alls var bra då den tänkta slutvolymen var 25!
Kokningen gick dock helt enligt planerna och till slut hade vi fått ut 18 liter med ett OG på 1062, inte alls långt ifrån det teoretiska 1063!

Det vi måste förbättra oss på är:
1. Utmäskning! Rätt temperatur i rätt tid för att få rätt mängd vört.
2. Mer koll på hygienenprocedurerna inför jäsning. Även andra ölen hade sina brister i det.

Annars gick den andra bryggningen mycket smidigare och lugnare. Vi blir nog bättre med tiden. Nu ska vi bara låta det jäsa nån vecka eller två.

Bryggprotokoll och bilder publiceras imorgon!

6 kommentarer:

LillEva sa...

24 liter istället för 25 var väl inte så dåligt.. det är ju bara en liter skillnad. Det tog ju som sagt lite tid innan ni kom upp i temp och det avdunstade säkert.. plus att ni inte tryckte ut all vätska ur klegget. men det är klart.. träning ger färdighet! :)

Martin sa...

24 liter utlakat gav oss 18 liter slutvolym. Vi hade behövt ca 30 liter för att få 25 :(

Fredrik K sa...

Vårt bryggverks effektivitet (i %) räknas ut på följande sett:
eff = OG*literöl / xkgmalt*300

Resultat blir då som nedan:

Ingen Blonde
eff= 62*18/6,2*300 = 60%

RAUS APA
eff= 50*21/6,58*300 = 53%

Generellt har jag läst att ju längre försockringrast desto högre effektivitet. Vi hade en försockringsrast på 85min för Ingen Blonde och 60min för RAUS APA. Dock ska vi i framtiden hålla denna rast till max 90min.

Så det kan vara en delförklaring.

Fredrik K sa...

..med andra ord måste vi har mer malt för att få ut önskad volym om vi har 60% effektivitet.

eller tänker jag fel?

Martin sa...

Det kanske stämmer. Vi får se över det där lite mer..

thulannguyen sa...

Post really provice useful information!

Phục vụ cho nhu cầu giá cước vận chuyển hàng hóa bằng đường sắt ngày càng lớn, vận chuyển container nội địa và vận tải, gửi hàng hóa vận chuyển container bằng đường sắt cũng đã xây dựng nên những qui trình, dịch vụ dịch vụ vận chuyển ô tô bằng đường sắt chuyên nghiệp và có hệ thống. Đảm bảo mang đến chất lượng tốt nhất cho khách hàng sử dụng dịch vụ.