måndag 19 januari 2009

Vattentransport

Igår var jag och Patrik på Väla för att inhandla primärt hjälpmedel för att transportera vatten. Efter en runda på IKEA som visade sig vara fruktlös (inga bra liter-tillbringare eller stora träslevar/hålslevar) tog vi en korv utanför IKEAs kassor och begav oss in till The Stadium, vilket är det självklara valet om man vill inhandla bryggutrustning.

Vi köpte ett liggunderlag vilket vi ska isolera vårt lak/mäsk-kärl med. Vi får hoppas att ett liggunderlag räcker då tunnorna är i plast. Eventuellt har jag ett slitet liggunderlag liggande på vinden vi kan svepa runt extra med, kanske inte skadar.

Därefter var det Claes Ohlsons tur. De två "stora" inköpen där var en våg (för humle och malt) och ett 5m långt kopparrör till vörtkylen. Det sistnämnda var vi lite oroliga över gällande transporten. Hur får man egentligen hem 5m rör på en buss?
Då vi redan hade klart för oss vilken diameter vi skulle ha på kylröret (ca 22cm vilket motsvarar min och Victorias vanliga kastrull) så var tanken att kanske göra vissa modifikationer på plats. Det innebar att ryggsäcken redan innehöll ovan nämnda kastrull och en tumstock.

Turligt nog kom röret "på rulle" vilket underlättade transporten hem. 998kr fattigare lämnade vi CO med följande (vänster till höger):

20 meter trädgårdsslang, slangkopplingar, slangklämmor, bågfil, hushållsvåg, blomspruta, liter-mått i rostfritt samt Stadium-inköpet liggunderlag. I bakgrunden har vi 5m mjukglödgat kopparrör.

På kvällen var jag och Victoria på ölprovning hos Fredrik och på bussen dit kom jag på att vi behövde åka tillbaka till Claes Ohlson för mer slangkopplingar då jag kom på en bättre design på inkopplingen till vörtkylen. Så kan det gå...

Nu är det inte många inköp kvar.

Inga kommentarer: