måndag 13 april 2009

Bryggning - Annandag påsk

Inledning och krossning
Så var det dags för bryggning. Vatten sattes på uppvärmning och strax efter kl 10 hämtades Patrik i en otroligt fin bil.. gissa vems. Förkulturen stod i kylskåpet efter att ha stegats om ännu en gång efter förra inlägget om förkultur. Dagens ambition var att göra en mörk belgisk stark öl på runt 7.8% i likhet med Chimay och liknande drycker.

Bryggden hade sen tidigare fått det fina namnet DarkBerryBrew (DBB). En öl gjord på Belgisk Pale Ale malt, Münchner malt och Special B malt. Humlesorterna Nelson Sauvin och Riwaka användes och övriga ingredienser som vi hade i var brunt farinsocker, lingon samt blåbär. Egentligen var det menat med endast lingon som skulle koka med i 20 min.. men vi hade bara ett halvt paket frusna lingon så vi tog också blåbär som låg i frysen.

Maria rör i den krossade malten och Patrik... ja... gör något annat

Mäskning och lakning
Allt började bra med uppvärmning av vatten och pricksäker temperatur vid försockringsrasten. Utmäskningens vid 77 C gick inte lika lyckat utan här hamnade vi på 74 grader och nöjde oss så.

Vi har tidigare haft termometerstrul när vi bryggt. Denna gången fick den "nya" labtermometern fnatt och hoppade friskt mellan celsius och farhenheit samt att max/min funktionen aktiverades hela tiden. Dock hände detta endast vid de tillfällen när vi mätte temperaturen på vattnet i kitteln. Anledning till att detta hände tror vi kan bero på att induktionsplattan störde instrumentet. Vid alla andra tillfällen fungerade termometern ypperligt denna dag.

Nåväl.. lakningen gjorde vi direkt ner i kitteln. Därför var det svårt att hålla koll på hur många liter vi hade lakat ut. Men vi mätte hela tiden SG och när vi närmade oss det tänkta så avslutades lakningen. Kokning och uppvärmning av vört tar som bekant tid! En förbättringsåtgärd kanske kan vara att även isolera kokkärlet?? Vid kokningen gjorde vi en miss. Bären skulle kokat 20min men vi glömde bort dom så det vi fick räcka med 5min istället!


Vörtkok med bären tillsatta

Kylningen
Kylningen blev dramatisk! Jag drog på för mycket på kranen så att slangen ut från kylspiralen levde sitt eget liv. Jag kämpade heroiskt mot den och lyckades få kontroll på dess vilda ormliknande rörelser.. men det blev blött!!

När kylningen var avslutad skulle jästen i. Direkt från kylskåpet tog jag förkulturen, hällde av oönskad förkultursvört och tillsatte jästen. Vi får hoppas att jästen tyckte det var ok att åka ner i vörten direkt från kylskåpstemperatur. Jag har läst mig fram till att så brukar andra göra och att det fungerar. Vi får väl se.

Avslutande ord
Vårt OG hamnade på 1065 och vi fick ut 23 liter. Planerat var OG 1079 och 20 liter. Är min förkultur gjord i onödan då undrar jag?? Jag gjorde förkultur för att kunna ta hand om ett så pass högt OG som 1079.. men nu blev det inte så. Det jag hoppas på är att vårt öl kan jäsa ut ännu bättre tack vare förkulturen (jämfört med om vi inte gjort någon förkultur). Jäser det ut riktigt bra så kanske vi kan nå runt 7%.

10 kommentarer:

Alexi sa...

Det här verkar riktigt spännande :)

Lät för övrigt svärföräldrarna smaka Raus IPA i helgen och fick bara positiva omdömmen om den. Kul :)

Martin sa...

Raus IPA? Men hur kom du in i vårt badrum? ;)
Känner igen termometerproblemet vid plattan. Vi råkade ut för samma sak.

Alexi sa...

RAPA skall det naturligtvis vara :)

Fredrik K sa...

Arrgghh!! Idag när jag kollade läget på jäshinken och skulle koppla på en slang på jäsröret för att leda bort lukten, upptäckte jag att locket inte verkade vara helt på!

Snabbt som bara den började jag trycka fast locket så gott det gick. Jag tejpade även både med maskeringstejp och packtejp för att hindra eventuella otätheter. Locket verkar inte vara så bra till den tunnan! Denna tunna köpte jag av den lokala hembryggsbutiken, han hade utförsäljning så jag passade på.

Återstår och se om det det är kört nu eller inte. Det doftar dock verkligen gott MEN det bubblar inte i jäsröret. Det stod att denna jäst kan vara en slowstarter.

Normalt ska det ta 24h för jästen att starta. Går det mer än 48h så ska man helst öka på med mer jäst. Hoppas inte allt är kört på grund av att det kanske blivit infekterat! Det har nu gått 32h sen jästen tillsattes.

Håll tummarna för vår bryggd!

Victoria sa...

Aj fan *diverse svordomar*! Håller tummarna att den klarar sig!

Anonym sa...

take it easy - take a homebrew som ngn känd Charlie en gång sade...

Jag har jäst av lock vid starka öl eftersom skummet tog så stor volym, men inga infektioner där inte. Eftersom det inte hunnit bubbla så finns det en risk. Hade det börjat bubbla innan otätheten uppkommit så är risken minimal eftersom man får ett flöde av gaser ut från ölen. Eftersom ni gjort en förkultur så borde jästen vara pigg och antalet jästceller lär vara tillräckligt. Vid färre jästceller så blir det mer estrar, vilket passar bra i belgiska öl.

Ni kommer säkert ha vaknat till ljudligt bubbel som kommer att bli tokmycket under dagen och kvällen.

Fredrik K sa...

Jag kollade läget imorse vid 7:40 tiden vilket är ca 42h sen jästtillsättning. Inget bubblande.

Innan jag tätade tunnan igår doftade det verkligen fruktigt. Imorse var doften fortfarande fruktig men alls inte lika mycket och en mer alkoholliknande karaktär trängde sig fram istället. Så det händer något iaf.

Skummning då?? Tjaa.. Jag tyckte mig skönja det genom sidan på hinken igår morse. Dock ej kraftfull. Får väl se om jag verkligen har lyckats täta.

Men som Palmer skriver angående "Leaky bucket.. This is not a real problem; it won't affect the batch. Fix the seal or get a new lid next time."

Hoppet lever.

Fredrik K sa...

Idag var jag hemma när exakt 48h hade gått. Ingen aktivitet i jäsröret alls. Genom utsidan av tunnan kunde jag se att det låg jäst i botten. Jag bar ut tunnan ur jäskammaren, rev bort tejpen som jag tätat med för att jag tyckte att det kändes som om locket kunde tryckas på mer.

Tryckte rejält på locket. Körde ny tejpning med packtejp. Skakade om tunnan ordentligt så för att kanske kunna väcka jästen en aning.

När vi kollade nyss fanns där en viss bubbelaktivitet!! En slö sådan, ca var 90sek, men dock! 55h har nu gått sen jästen åkte i.

Anonym sa...

Om du fått jästfällning och det luktar lite alkohol så är det nog lugnt. För att bli helt lugn kan du kolla SG...

Läckande jästunnor har vi alla haft :-)

/Lunken

Fredrik K sa...

Igår kväll (fredag) mätte jag SG-värde på brygden. Den var nere i 1014! Alltså har jästen jobbat på bra från ett OG på 1065 ner till 1014 på 4 dagar! :-) Ingen infektion syntes heller.

Det blir nog öl trots allt!