torsdag 30 juni 2011

Bryggning - Black Swan Locomotive

Nu är vi snart ifatt efter bröllop, midsommar och annat!

För snart tre veckor sedan bryggdes Victorias första egna öl och vår 50:e brygd! Konceptet med "personöl" har vi diskuterat tidigare och det är en bred skara av stilar som inryms här i enlighet med våra personligheter och dryckespreferenser, t.ex. en "Imperial Bitter".

En av Victorias absoluta favoritöl är Jever vilket som de flesta känner till är en torr, nordtysk pilsner. Vad säkert flera läsare känner till är att vi inte hittills har gjort en riktig lageröl då vi inte har de kylmöjligheterna. Detta gjorde att Victoria valde att gå på jästen California Lager från Wyeast som klarar sig upp till 20 grader men "bibehåller lagerkaraktär vid jäsning upp till 18 ºC".

Efter en del undersökningar av Victoria satte sig hon och Martin ned och försökte få ned ett recept av det hela. Olika recept, humleprofiler och mäskstilar hade gåtts igenom samt en djupdykning i råvaroinventariet hade skett. Resultatet blev en enkel pilsner med en bittergiv vid 60 min och en aromgiv vid 15 min men med den lilla twisten att den ska torrhumlas i slutet av denna veckan. Vi hade dock glömt att sätta mäskschemat vilket fick göras innan bryggstart. Detta ledde till att vi i all hast satte försockringsrasten till 40 minuter vilket i efterhand gav förutsägbara resultat...

Söndagen till ära hade vi två besökare på plats. En av stammisarna från Bishops Arms i Helsingborg, Staffan, har länge undrat hur det gick till och var glad för att komma och titta. Dock trodde han att det var mer rör och mindre tunnor men var nöjd med att äntligen "förstå vad ni pratar om mer i detalj".

Den andra besökaren var en hembryggare som hade vägarna förbi Helsingborg. Det var Sofie från Bazinga Brewery som passade på att se ur man svär över en borr och instabila mäsktemperaturer i Skåne.
Ja, som vanligt senaste tiden har det varit strul med borren och maltkrossen men vi har snart någon form av lösning vi kan ha redo till nästa bryggning om ca två veckor.

Vi hade som sagt en del temperaturproblem under mäsken och fick jobba med den under hela timmen. Det tillsammans med den för korta försockringsrasten och den strulande krossen gav oss mindre bra värden efter lakningen tunnan. Vårt OG hamnade efter en timmes kok på 1.040 vilket var lägre än estimerat 1.049.

Under snart tre veckor har tunnan stått i vårt källarförråd som håller 18 grader insvept i en handduk som (nästa) varje dag sköljs ur med kallt vatten. Vi hoppas att vi kan få ned temperaturen i tunnan lite, en lager ska ju trots allt jäsas kallt :)

Namnet på brygden har inget med en samtida film att göra utan kommer ifrån att det är en tyskinspirerad "steam"-beer. Black Swan kallades tyska ånglokomotiv av klass 10 från tiden efter WW2.

Bryggprotokoll - Black Swan Locomotive - 11,5l - 65% BVE
Malt & Extraktgivare
2.5kg Pilsnermalt
0.3kg Carapils

Proteinrast 52ºC - 20 minuter
Försockringsrast 67ºC - 40 minuter

Humle
13g Citra 12,0% α-syra - 60 minuter
10g Tettnang 3,8% α-syra - 15 minuter
7g Citra 12,0% α-syra - Torrhumling, 4 dagar
20g Tettnang 3,8% α-syra - Torrhumling, 4 dagar

Övrigt
Protafloc, Jästnäring

Jäsning
26 dagar primär - Wyeast #2112 California Lager

OG 1.040 - 34 IBU - 7 EBC

Deltagare: Victoria, Martin (med assistans av Staffan och Sofie)

Bilder:
Lakning pågår samtidigt som sommarölsflaskning

Lite vatten ovanför lakbädden

Staffan och Sofie

Jästpaketet tog sin tid att expandera

3 kommentarer:

Bazinga Brewery sa...

Tack för att jag fick komma förbi, det var trevligt :) Hör av er om ni har vägarna förbi Göteborg!

Mr BBQ sa...

Hur kan man kontakt med någon från erat gäng? Jag har ett par saker som jag skulle vilja diskuttera med er om.

Martin sa...

Enklast skriver man nåt här eller skickar ett mail till martin.bjorck[a_t]gmail.com