torsdag 25 juni 2009

Bryggprotokoll - Fruktlambic

Bryggdatum: 2009-05-21

OG 1044* SG 1014
Slutvolym: 18l

2,65 kg Pilsnermalt, Weyermann
1,415 kg Vetemalt, Weyermann

Proteinrast 51ºC 15 minuter **
Försockringsrast 62ºC 40 minuter
Försockringsrast 70ºC 15 minuter

30g Oxiderad Hallertau Aroma - 60 minuter***

Jäst: Belgian Lambic Blend 3278 Wyeast (p), Brettanomyces claussenii 5151PC Wyeast(s)

Tillsatser: ½krm Protafloc

Planerat jäs-schema:
Primär: 7 veckor
Sekundär: 12 veckor
Tertial (med frukt): 12 veckor

* Recept - OG 1050
** Recept - 50ºC 15 minuter
*** Humle oxiderad 2h i ugn på låg värme samt i luft i 48h

3 kommentarer:

Stouter sa...

Efter att ha smakat Afternoon Bitter, Steinbock, Bubka och Wit inte svart är nog fruktlambicen den jag är mest nyfiken på av alla ölen hbg2 gjort. Fast jag har ju en Ingen Blond här hemma som gottar till sig tills jag till slut smakar den :)

Martin sa...

Ja du, vi testade av vår sista Ingen Blonde nu till Midsommar och jag måste säga att den var nog som bäst för två månader sen... dessvärre.
Bubkan vad däremot bättre denna i onsdags än vad den var på midsommar. Viss sötma hade försvunnit (vilket jag hoppats på)

Alexi sa...

ajdå, så blonden degenererar? Får nog ta min sista då...